Wakana Yara 屋良若菜

沖縄の空が生んだうつわ

風が吹き抜けるアトリエ

那覇から車で20分ほど、小高い場所に位置する住宅街の中の一軒家が、屋良のアトリエ兼住居だ。40平米は優にあるほどの広さのルーフバルコニーからは、南に首里城、北西には海が望める。そして、見渡す限り広い空。沖縄は、太陽光の違いからか、ものの色全てが鮮やかに感じられる。絶え間なく心地よい風が吹き抜ける室内には、作業場と電気窯、その横には完成したばかりの作品が並んでいる。その様子には、物質というよりも、意志を持った生き物のような愛嬌と温かみが感じられる。沖縄で生まれ育ち、現在もここ沖縄で作陶を続ける屋良は、その自然体で芯の強いオーラが、この沖縄の空気に少しの違和感もなく溶け込んでいた。

“yara_atelier1”

空の景色を、うつわに写し取る

屋良の作品は、手びねりによるいびつさを残した形に、複雑に混じり合った色彩、金属器のような質感が印象的だ。この独特の色彩と質感は、炭化焼成という手法で作られている。さや鉢と呼ばれるリング状の囲いを使い、その中に作品と炭を入れて一緒に焼成する。そうすることで独特の燻された金属器のような、不思議な色合いを生み出している。作品のインスピレーションとしているのは、夕方から夜にかけての空の色。夕日が落ちていく一瞬の空は、いろんな色が混じり合い、スモーキーな、美しい表情を見せてくれる。この場所でしか見られない空が、彼女にしか作れない景色をうつわに表現させている。

“yara_atelier2”

温度のある作品の追求

彼女の作品を初めて手にする人には、ちょっとした驚きが待っている。金属器とも見間違える質感、見た目よりもはるかに軽く薄い作り。生活の中にも、うつわに料理を盛った時の意外性だったり、こんな使いかたができるのか、というささやかな驚きを提供したいと語る屋良。彼女は年に2、3回、薪窯を使った作品も作っている。窯入れから焼成まで2週間、焼成後、窯出しするまで2週間、計1か月以上を要する薪窯焼成では、若い彼女からは想像しがたい、力強く重厚感のある作品が生まれる。一瞬の情景をとらえる繊細なものづくりから、灼熱の薪窯でつくり出す男前な作品まで、彼女のつくり出すものは幅広い。一貫しているのは作品の持つ“温度”。敢えて生産性の低い手びねりにこだわり、人の手による温かみ、土の表情を生かしたものづくりを追求している。何色と言えない、うつわの上で混ざり合う色彩のように、繊細さ、無骨さ、儚さ、力強さ、あらゆるものが共存する彼女の作品は、一言では形容できない魅力を持ち合わせている。

“yara_atelier3”
“yara_atelier4”
1988
沖縄県那覇市生まれ
2010
沖縄県立芸術大学工芸専攻陶芸コース卒業

現在 沖縄県浦添市にて作陶

Wares that are inspired by the skies of Okinawa

Atelier which wind blows through

About 20 min by car from Naha, her house/atelier sits in the residential area on top of a hill. From the roof balcony of 40 square meters big, you can see Shuri Castle to the south, the see to the northwest, and the vast endless sky. Might be due to the sunlight, but in Okinawa, the colors seem very vivid. In the atelier, where the soft wind blows through constantly, you can find her workshop and the electric kiln, and right beside them, her just-finished pieces are lined up. As if it is a living soul with a strong will rather than just an object, you can feel the charm and warmth. Born and raised in Okinawa, she continues her work in Okinawa to this day. Yara's presence with such inner strength yet so natural perfectly resides in the atmosphere of Okinawa.

“yara_atelier1”

Portraying the scenes of skies on her pieces

Her work defines itself with the shape of unevenness by hand, the complexity of colors, and the metal like texture. This unique color and texture are produced by tankashousei, carbonization. Using a ring-shaped framework, she fires her potteries with charcoals. By doing so, this produces the unique smoked metal-like texture and the mixture of shades. Her art pieces are inspired by the colors of the sky from evening to night. In the moments when the sun is setting, the sky displays smoky and beautiful expressions with mixed colors. The sky you can only see from here inspires her to create scenes which only she can express on the potteries.

“yara_atelier2”

Pursuing pieces with warmth

It may be a little surprise for someone who holds her art piece for the first time. It is so much lighter and thinner than what you would expect from its look and metalware like texture. Yara says that she wants to bring little surprises in everyday life like new findings when serving food or new matching ways of utilizing the wares. Two or three times a year, she makes pieces using a wood-fired kiln. Two weeks of firing, letting it sit for two more weeks before taking out, the process of wood-firing needs more than a month. It produces pieces that are strong and heavy which you can hardly imagine from a young woman. From delicate pieces which capture a moment of scenery to masculin pieces made from a burning hot wood-fired kiln, she has a wide variety of art. Throughout her artwork, what is consistent is "warmth." She daringly sticks to low productivity of creating by hand and pursuing her artwork with the warmth of human hand and expressions of clay. Like the shades on the pottery that can't be defined a single color, her artwork with the coexistence of so many things, delicateness, roughness, transience, and powerfulness, has such attractiveness which can't be described in a single word.

“yara_atelier3”
“yara_atelier4”
1988
Born in Naha-shi, Okinawa-ken
2010
Majored Crafts and took Ceramics course at Okinawa Prefectural University of Arts

Currently keeps her production in Urasoe-shi, Okinawa-ken