ooka_top

Hiroaki Ooka|大岡弘晃

光を当てて、受け入れる

◆bundle of colors
時に鮮やかな色が混じり、ぶつかり合い、時に糸のような金の線描が画面をびっしりと埋め尽くし、時に暗闇の中で火がほとばしるような荒々しさを見せる。実に様々な表現を見せてくれる大岡作品だが、それらに共通して描かれるのは、光だ。色が混じりあうと光の色(白色)に近づいていく、光の三原色。この原理をキャンバスの上で再現できないかと考えたのが始まりだった。初期作品に、真っ黒に見える作品が多いのは、あらゆる色をキャンバス上に重ねているため。一見、黒く見える画面は、近づいて見てみると様々な色が重なっていることが分かる。bundle of colors=色の束。現在の作品でも度々、タイトルやテキストワークとしても現れるコンセプトだ。

“ooka1"

◆金の光
大岡の作品では金色も多用されるが、ある時、この金の意味を決定づける出来事が起こった。2018年、宮崎県の実家で展示に向けた制作をしていた時のことだ。作品いっぱいにのせた金箔が、朝の光を浴びて強烈な反射光を放っていた。それを目にした時、突如として幼い頃の記憶がフラッシュバックした。それは昔、全く同じ場所で、自分自身と向き合うことに悩み苦しんでいた幼い自分に降りかかった、強烈な光だった。目を閉じていても感じられるほどの強い金の光。幼い自分は、その光に救われたのだった。その光景を目にした時、彼の中ですべてが繋がり、自分にとって金の光を捉えることが必然だったのだと知った。光を描くということは、自分自身の中にある隠していたものや、奥底にあるものに光をあて、それを受け入れること。大岡の一貫したテーマである。

“ooka2"

◆場を読む
一年中、全国各地を飛び回りながら制作を続ける大岡が、一番のインスピレーションとしているのがその土地の持つ「気」。展示が決まると、まずその土地に赴き、ひたすら歩き回って、目に飛び込んでくるものや、体を通過していくエネルギーの流れを通じて、その場を「読む」。そうすることでその場の地層から立ち上がってくるような、土地の持つエネルギーを感じることができ、それは彼の作品制作で最も大切なインスピレーションとなるのだという。大岡の展示は毎回、見る者に異なる印象を与えるが、それは作品が、その場所特有の空気や匂い、そこに流れる時間と調和し、相互作用することでその場限りの空間が生まれるからだ。「展示が生きている」という言葉が相応しいと感じる所以はここにあるかもしれない。これからも旅する絵描きは、訪れる土地土地で場を読み、その場所の光を捉え続ける。

“ooka3"


Collaboration Works

「深呼吸」

新しい時代の変化に戸惑いながらも適応しようとしていく私たち。ウイルスはコントロールできずとも、人の恐怖や負の感情の連鎖は自分自身が阻むことができます。私たち一人一人が、気持ちよく日々を過ごして、美しいものや小さな幸せを連鎖できたら、きっと世の中の複雑に絡み合った糸が少しずつ解れていくはず。今回、そうした思いから、大岡さんに10mもの大作を描きおろしてもらいました。私たちはこの未曾有の事態におかれ、人間も自然のごく一部である事実を改めて突きつけられました。その事実に争わず、この自然の巡りに身を委ね、私たちの周りにあるたくさんの美しい色、光、風、気を細胞いっぱいに取り込んで、本来の私たちに立ち戻ること。そして私たちが生みだすことのできるポジティブなエネルギーに換えて、他者を周りの空気を変えていくこと。そうした気持ち良さの循環を、この「深呼吸」という絵に込めました。IBEも4周年を迎え、美しいものや新しい体験をお届けすることを通じて、気持ち良い循環をこれまで以上にみなさまに提供できたらと、心新たにスタートいたします。


<略歴>
1983年宮崎県生まれ。
高校卒業と同時に大阪へ。13年間アルバイトをしながら作家活動ののち、2015年より関東へ拠点を移し画家として精力的に展示と滞在制作を行う。

近年展示
2019年
3月 東京 「息の根、息の根 色の束」
5月 香川 「凪の鏡 ( mirror, in the flat calm) 」
6月 バリ島 シドメン 滞在制作
12月 青森 「金のきざはじからダンスする」
鹿児島 「桜島とわたし」

2020年
1月 東京 「かかきき」
2月 愛知 「yesに光を重ねたら」
7月 東京 「いしきのニュータウン」
9月 インターネット界 「深呼吸」
9月 宮崎「(溶けて-固まり)ひとつになって」
10月 鹿児島 「わたしのゴースト、アグン山の身体」

To shed light upon, and embrace

◆ bundle of colors
At times vivid colors coalesce and collide with one another, or gold lines reminiscent of thin strands of thread fill the entire surface. In other instances, a sense of wildness like flames of fire bursting forth from within the darkness is conveyed. Ooka’s works present a wide variety of expressions, yet a common element that is depicted is light. The three primary colors approach the color of light (white) when they are mixed together, and the artist had embarked on an endeavor that contemplated possibilities of reproducing this principle on canvas. Many of his early works appear completely black, as he had applied layers of all colors upon the canvas. The surfaces at first glance appear raven, yet on closer observation one can see the overlap of various colors. This “bundle of colors” is a concept that also often appears in the titles and text works of his more recent creations.

“ooka1"

◆ Gold Light
Gold is often used in Ooka's work, however at one point, an event occurred that determined the significance of this gold. It was in 2018, when he was working on creating works for his exhibition while at his family home in the Miyazaki prefecture. The gold leaf that he had applied throughout his work gave off a strong reflected light when exposed to the morning sun. On witnessing this, he suddenly saw flashbacks of his childhood memories. It was an intense light that had once shined upon his younger self in the past, in that very same place, as he struggled to confront himself. A strong gold light that could be felt even with one’s eyes closed. The artist as a young child had been saved by that light. When he set eyes upon this scene he felt everything connect within him, and knew that it was inevitable for him to capture this light of gold. To depict light is to shed light on the things one had kept hidden within themself, as well as what lies in the deep abyss, and to embrace and accept it. This is a constant theme within Ooka’s work.

“ooka2"

◆ To read the place
Ooka, who continues to produce work while traveling to various parts of Japan throughout the year, is most inspired by the “spirit” that each land harbors. When he is scheduled to hold an exhibition, he first visits that particular location, takes a stroll around the area, and attempts to “read” the place from the things that catch his eye, as well as the flow of energy that passes through his body. He states that in doing so he can feel the energy of the land that appears to rise from the very stratum of that place, which in turn serves as the most significant source of inspiration for the production of his work. Each of Ooka’s exhibitions presents a different impression to viewers. This is because the work harmonizes with and interacts with the atmosphere and scent of the place, as well as the time that flows there, thus giving rise to a one and only space that is distinctive to that occasion. Perhaps this is the reason why it seems appropriate to say that, “the exhibition is alive.” The painter, who continues to venture on his travels, will continue to read each and every land that he visits, capturing the light that he encounters there.

“ooka3"


Collaboration Works

”A Deep Breath”

Albeit being somewhat bewildered, we now find ourselves trying to adapt to the changes that this new era brings. Even if it’s not possible to control the virus, we can indeed hinder the chain of fear and negative emotions. If each of us can spend our days pleasantly in comfort, and create a chain out of beautiful things and the small pieces of happiness that we encounter, then the complexly intertwined strands of thread within our world will surely be unraveled little by little. With such thoughts in mind, I asked the artist to create a 10-meter masterpiece on this occasion. In this unprecedented situation, we are reminded of the fact that human beings are also but a small part of nature. Without disputing this fact, we must entrust ourselves to this natural cycle, take in the many beautiful colors, light, breeze, and energy around us, and return to our true selves. It is to replace the atmosphere around others with the positive energy that we are able to generate. This cycle of pleasantness and comfort is instilled in the painting “A Deep Breath.” Celebrating its fourth anniversary, IBE takes its start with a new and fresh mindset in hopes to provide a more pleasant cycle through delivering beautiful things and new experiences.


<Brief History>
Born 1983, Miyazaki prefecture.
Moved to Osaka after graduating from high school. Having pursued artistic activities for 13 years while working part-time, in 2015 he relocated the base of his practice to the Kanto area, where he has continued to actively engage in residency work as a painter, presenting numerous exhibitions.

Recent exhibitions
2019
March: “the root of breath, the root of ghost, bundle of colors” (Tokyo)
May: “mirror, in the flat calm” (Kagawa)
June: artist residency in Sidemen, Bali
December: “dancing down the golden stairway” (Aomori)
“Sakuraijma and I” (Kagoshima)

2020
January: “KakaKiki” (Tokyo)
February: “overlaying light upon yes” (Aichi)
July: “a new town of consciousness” (Tokyo)
September: “a deep breath” (online)
September: “melt, solidify, and become one” (Miyazaki)
October: “my ghost, the body of mount agung” (Kagoshima)